Elharapódzott a hordozódó kutyák ügye

Elkeseredésében keresett fel tegnap Csergő Piroska. Elpanaszolta, hogy múlt éjjelen hordozódó kutyák megölték egyetlen birkájukat. Bánatuk annál nagyobb, hogy a juh fiadzó volt, tehát oda a húsvéti bárányuk is. Sógorának sem kisebb az oka a szomorúságra, mesélte, neki két fiadzó juhát ölték meg a kutyák azon az éjjelen.

A hordozódó kutya az olyan kutya, amelyiknek van gazdája, de nincs megkötve, szabadon járkálhat a faluban, gyakorlatilag önellátó. Ezt azon kedves olvasóinknak írtam, akik nem idevalók és nem ismerik ezt a kifejezést. Én is csak tegnap tanultam meg.

Visszatérve a véres ügyre, felkerestem Csergő Tibor portáját, az ő karámjában történt az eset. A gazdát nem találtam túl jó kedvében. Az udvaron a hóban egy megnyúzott birka, mellette a megszületendő bárányának hűlt teste.

– Nézze meg, mit tettek vele – mutat a tetemre Tibor – úgy összevissza rágták, hogy nincs gusztusunk megenni, ami maradt belőle. A kutyáknak kell adjuk az egészet.

A képeken tisztán látható, ahol piros a hús, ott lett megrágva. Három fiadzó juhot mocskoltak így meg, és még négy sántít, meséli a gazda. Mit jelent a “sántít”, kérdem. Hátravisz a karámhoz, és előveszi az egyik sántítót. Félrehúzza a gyapjat, a birka farán jókora lyuk tátong, benne remeg az élő hús.

A gazda rátér a történet elmesélésére. – Itt találtam meg az egyik juhot – mutat a véres hóra, majd picit odébb csúszik keze – ott feküdt a másik. A harmadik itt az ajtóban volt. A kutyák még bent voltak, a Péter Attiláét meg is rúgtam, mikor ment kifele. Két kutya volt. Ott a kerítésnél jöttek be, lefeszítettek egy lécet. Most megerősítettem, de ezek olyan kutyák, hogy mindent szétszednek.

Kiderül, az egyik kutya a Péter Attila tulajdona. Már évek óta gond van vele, folyton itt a környéken hordozódik. Mondták már sokszor és sokan Attilának, hogy kösse meg, de nem hajlandó. Ha megölnék a kutyát, akkor persze jönne a gazda felháborodottan. A szomszédnak, Siklódi Antalnak konkrét története is van a helyzet abszurdumáról. Két évvel ezelőtt megkötöttek egy Lupu nevű kutyát, amelyik már évek óta ott a környéken hordozódik. Hosszú ideig próbálták elkergetni, eredmény nélkül, aztán megunták a garázdálkodásait, és egyszer csak megkötötték. Néhány hétig ott volt, míg nem jött a gazdája felháborodottan, cirkuszolt, hogy az az ő kutyája, és milyen jogon kötik meg mások. A kutyát visszaadták, de gazdája most sem képes megkötni, most is folyton erre hordozódik. Mit lehet ilyen esetben tenni?

Kérdem Csergő Tibortól, fordultak-e hatóságokhoz a mostani juhos ügyben. A válasz igen, Bálint bátyja volt a rendőrségen feljelentést tenni, és azt mondta a rendőr, hogy előbb fogják meg a kutyákat és hozzanak tanúkat.

Elbúcsúzom a gyászoló gazdától, elindulok Péter Attila felé, hogy őt is kérdezzem meg, mit szól az ügyhöz. Az utcasarkon két fehérnéppel találkozom, arról panaszkodnak, hogy félnek a munkából hazajönni, a hordozódó kutyák miatt. Képesek a neccet kitépni az ember kezéből, és még a felnőtt embert is megtámadják.

Nem az első eset, hogy ilyenről hallok, a boltban is gyakran panaszkodnak az emberek, főleg a nők, hogy félnek az utcán járni a szabadon engedett kutyák miatt, kiváltképpen este. A szomszédom is folyton ki kell kísérje kedvesét a templomig, mert hemzsegnek a kutyák az utcában. Nemrég a másik szomszédom hordozódó kutyája kapott a postás lábához, az úton. Mikor meséltem neki, csak vonta a vállát. Ráadásul akárhányszor elindulok a Felszeg vége felé, lelkileg fel kell készülnöm, hogy Tarzan és barátai le fognak rágni. Tehát nem új keletű ez a probléma, csak megoldások nem nagyon születtek az utóbbi időben.

Ott tartottam, hogy elindultam Péter Attilához beszélgetni. Nem találtam otthon. A kutyáját sem, hisz azzal az iskola utcában találkoztam néhány perccel azelőtt, megijedt mikor felemeltem a fényképezőgépem, és elhúzott.

A hó árulkodik, az is hamar kiderült, hogy hol jön ki a kutya az udvarból. A nyomok sűrűsége azt is elárulta, nem egyszer járt ki az eb az elmúlt két napban. Közben hazaérkezett a hordozódó házőrző, elfoglalta a helyét a kerítés mögött és megugatott.

Mivel a törvényekben nem vagyok jártas, megkérdeztem polgármesterünket, hogy kit milyen felelősség terhel ilyen esetben. Boti elmondta, a kutya gazdáját terheli minden felelősség. A büntetések nagyok. A károsultaknak nem a rendőrséghez, hanem az állategészségügyhöz (Poliţia Sanitar-Veterinară) kell fordulniuk panaszukkal, azaz jelen esetben a körzeti állatorvoshoz.

Az ügy fejleményeire még visszatérünk.

Reklámok

6 thoughts on “Elharapódzott a hordozódó kutyák ügye

  1. Azért emlegettelek postásként és nem Katóként, mert munka közben kapott el a kutya. Amíg magánszemélyként megteheted, hogy nem jösz be az utcánkba, mert félsz a kutyáktól, addig munkahelyed miatt köteles vagy naponta behoznod nekem az újságot. Ami azt jelenti, hogy naponta ki vagy téve a veszélynek, akaratodon kívül.

  2. Ja, érvek! Csak furcsa volt olvasni magamat postásként, személytelenül, és így reagáltam le. de ha postásnőt írtál volna, akkor is szokatlan lett volna. Mert Kató szeretnék lenni mindenki számára, nem hivatalosan megszólított személy.Bocs, nem kötekedni akartam!

  3. baszak meg a kurva anyukat a (politia sanitar veterinara) azok csak a keno penzt tugyak intezni hogy ne buntesenek az elermiszer iparban ,uzletekben stb .hogy a kutyak es a vadok milyen karokat csinalnak oket nem igazan erdekli es szerintem senkit sem a hatosagok kozul .en aszt javaslom agyon kell uttni oket
    es meg mergezni a kobor kutyakat leszarom hogy mit mond az eu vagy a fier fouten .hat vajom nyugaton az 50 es evekben hogy jartak el ok a kobor kutyak kerdeseben ? ha utana nezunk akkor kiderul hogy brutalisan es kegyetlenebul mint mi .en egyet agyon utotem nem reg

    • Az előbbi hozzászólásban a csúnya részeket én húztam át. Nem szeretném, ha ok nélkül eldurvulna a nyelvezetünk. Nem bánom, sőt szeretem, ha durva kritikát vélek felfedezni a kommentekben, de szeretném, ha ez a kritika érveket tartalmazna, nem anyázást. Köszönöm megértéseteket!

Ide írja hozzászólását

