Kerékpárútra lenne szükség

A főúton kerékpározni életveszélyes.

Már egy éve készülök írni a témáról, de sürgősebb aktuális témák miatt folyton jegeltem a biciklis problémát. Pedig komoly probléma ez, közlekedés szempontjából talán a legégetőbb.

Négykerekű nemzet lettünk. Van autónk, és azzal szaladgálunk fel-alá, még akkor is, ha csak kétszáz métert kell mennünk a falun belül. Öt perc séta sokaknak már elképesztően nagy időpazarlásnak tűnik, olyat pedig ki hallott az utóbbi időben, hogy valaki lesétáljon gyalog Fenyédre ügyeket intézni. Pedig csak egy óra séta az út arrafelé. Elkényelmesedtünk. Persze, ez nem mindenkire érvényes, vannak, akik nem feledtek el még mozogni, és vannak olyanok is, akik nem engedhetik meg maguknak az autót. Ők vagy busszal utaznak, ami drága, vagy gyalog, ami tényleg időigényes, és sokszor unalmas is, vagy kerékpárral, ami életveszélyes itt nálunk a környéken.

Miért állíthatjuk, hogy veszélyes? Mert a főút keskeny, két autó mellett nehezen fér el még egy kerékpáros is rajta. Mert az autósok tapasztalatlanok, de keménynek érzik magukat, mert végre tíz év után sikerült egy olcsó használt nyugati autót hozassanak, és az mintha repülne a nemrég újraaszfaltozott főutunkon. Mert az autós nyilván siet, nem elég neki százzal hajtani ezen a hepehupás aszfalton, és elképzelhetetlen számára, hogy lefékezzen egy bicikli háta mögött, hogy megvárja, amíg a szembejövő autó elhalad.

Több olyan falunkbélivel beszélgettem, akik rendszeresen használják bringájukat, és mind panaszkodnak. Legutóbb Antal Csabikával beszélgettem, aki az udvarhelyi Tomcsa Sándor színház egyik legtehetségesebb színésze, és néhány éve itt lakik falunkban. Azaz itt lakott. A lakhelye hivatalosan még mindig itt van, de ő úgy döntött idén ősszel, hogy beköltözik a városba. Naponta ingázott kerékpárral Keményfalváról be a városba, de egyre nehezebben viselte. Csabika Budapestről költözött ide, és az ottani kemény forgalomban is kerékpárral közlekedett. De ott nem voltak ennyire parasztok az emberek, meséli, és tudtak vezetni is. Itt gyakran rád dudálnak, mikor melletted vannak, nyomnak le az útról, ki-kihajigálnak ezt-azt az autóból. A múltkor például leöntötték vízzel. Elképesztő.

Az ügyre megoldást egy kerékpárút jelentene, Fenyéd érintésével be a városig. Én meg vagyok győződve, hogy faluvezetésünk már gondolkodott az ügyön, bizonyára fájt már eleget a fejük emiatt. Addig nem is akarom zaklatni őket, amíg látom, hogy dolgoznak, és nem csak tétlenül ülnek karba tett kézzel. Talán csak annyit jegyeznék meg szelíden, hogy én személyesen örülök, hogy a falu szépül, de ha a szép és a hasznos közül kell válasszak, akkor mindenképp a hasznosat választanám. És hogy ne csak kommentáljak, hanem hasznosat is tegyek az ügyben, megjelölnék egy lehetséges pénzforrást. Borboly Csaba megyeitanács-elnök idén március 16-án személyesen nyilatkozta a bringautakkal kapcsolatban, hogy “Szívesen felkarolunk minden kezdeményezést, aki tehát bicikliutakban gondolkodik, keressen bennünket bátran.” A “minden”-be szerintem mi is beleférhetünk, és tudomásom szerint Botinak személyes jó ismerőse Csaba, tehát nem fogja szégyellni felkeresni, ha már meg nem tette eddig és csak mi nem tudunk róla. Mert könnyen el tudom képzelni, hogy már vannak tervek is, sőt, azt is, hogy kész van már az út, csak amilyen csendben történik itt minden a községházán, akkor tudunk meg valamit róla, mikor már felavatták.

A kerékpárútnak óriási jelentőssége lenne a községközpontba és a városba ingázók számára. Gondoljunk csak bele, hogy egyhavi buszbérletből már vehetünk egy jó minőségű használt biciklit, ezáltal kevesebbet is költünk és egészségesebbek is leszünk. Kiskorú gyerekeink, akik akár iskolába, akár szórakozni be kell járjanak a városba, ezt nyugodtan megtehetik nélkülünk is. Mert jelenleg a főúton nem csak, hogy nem közlekedhetnek törvényesen, de féltjük is elengedni őket a fentebb felsorolt veszélyek miatt. Az autó kerékpárra váltása azt is eredményezné, hogy az úton és a városban kisebb lenne a forgalom, ezáltal a szmog, és egy picivel egészségesebbek maradnánk.

Hogy pozitív hangnemben fejezzem be, örömmel üdvözlöm, hogy a kocsma előtt megjelent egy kerékpártartó (lásd a fenti képen). Nem tudom, ki volt, aki kitalálta, és ki volt, aki kivitelezte, de szeretettel üdvözlöm őket. Ha van idejük és kedvük, készíthetnek egyet a fenyédi polgármesteri hivatal elé is, én ezidáig oda bringáztam a legtöbbet, és nem volt egy nyomorult oszlop sem a környéken, amihez hozzákötni a biciklit. Én állom az anyag árát.

Advertisements

5 thoughts on “Kerékpárútra lenne szükség

  1. Kedves”Egyed Ufó Zoltán” nagyon jónak tartom az ötletet és ha van rá lehetőség bármiben támogatom.Mert én nagyon szeretek biciklizni és már tapasztaltam én is,hogy nagyon agresszívek a sofőrök.

    (Sebők Tamás)

  2. Nagyon jó volna az is ha a mi polgármesterünk és a zetelaki polgármester összefogna és talán egészen a gátig is meg tudnák csinálni azt a biciklis útat. Én nyáron nagyon szeretek egy délutánt azzal tölteni barátnőimmel, hogy felbiciklizünk a gáthoz, de mindig félve engednek el szüleim, mert ahogy ufo is leírta nagyon veszélyes. Nagyon jó lenne ha meg tudnák csinálni hisz akkor többször mehetnék és nem hoznám szüleimre a “szívbajt”, ha azt mondom, hogy biciklizni megyek.
    Emszyke

  3. Elsősorban megszeretném említeni, hogy támogatom a polgármesteri hivatalnak készülő kerékpártartót és vállalom a meglévő anyag leszabását, valamint összehegesztését.
    Másodsorban felhívnám a figyelmet, hogy nálunk fele az emberek székely mintára építkeztek, ami azt jelenti, hogy minél közelebb próbáltak kerülni a főúthoz(ellentétben a szászokkal, példa rá
    Kaca települése, ahol 20-25 m van a főúttól a házakig), ezért most sajnos nincs lehetőség arra, hogy az út szélére bicikli sávot alakítsunk ki, mivel még járdának sincs hely (majd csak az árkok lefödésével lesz lehetőség ennek megvalósítására).
    A legegyszerűbb megoldásként azt tudom ajánlani, amit saját magam tapasztaltam Németországban (példa rá a Nürnberg város körüli falvak): az 50-es megengedett sebesség helyett a 30-as maximális sebességi tábla szerepel majdnem minden faluban. De ezt mindenki be is tartja és mindezek ellenére kitűnően haladnak. Most mindenki felteszi magában a kérdést, hogy hogyan lehet ez? A magyarázat egyszerű: a sebességmérők folyamatosan működnek és olyan magas bírságok “lepnek meg” otthon, hogy következőkor biztosan meggondolod, hogy mennyivel száguldj.
    Végül hozzáfűzném, hogy rövid gondolkodás után megfogalmazódott bennem egy hirtelen ötlet: mivel a Nagyküküllő átszeli községünket, kilehetne alakítani a bicikli sávot a folyó partján, ami jelenleg a Vízügy fennhatósága alá tartozik (tudtom szerint). Meggondolatlan ötletnek tűnik, de talán egy igaz történet eléri, hogy ezen elgondolkodjanak az emberek: 35 évvel ezelőtt III. osztályos voltam és rajzórán készítettem egy képet, amelyben szemléltetni kellett az elképzelt jövőt 20 év múlva. Én az utakat a tömbházak tetejére rajzoltam az autókkal, amelyet a tanítónő a többiek szeme láttára széttépet. De mostanra ez valósággá vált (igaz nem Keményfalván).

    Tisztelettel: Lukács László
    U.i.:Érdeklődve várom a véleményeket

  4. Én is mindennap biciklivel járom a falut. Szinte minden nap akad egy olyan autós, akinek “láb alatt” vagyok, akármennyire is lehúzódok az út szélére. sokszor kénytelen vagyok megállni, hogy a velem szembe jövő gyalogost ne üssem el, mert pont mellettem előznek 120-al. Tudom, hogy sokan félnek attól, nehogy kikanyarodjak eléjük, mégis idegesítő a folytonos dudálás a hátam mögött. Nagyon jó volna egy biciklisáv, na meg egy járda a gyalogosoknak. Gondolom, aki mindennap vezet, azért nem sétál, vagy biciklizik néha, mert fél megindulni, hisz ő tudja a legjobban, milyen veszélyben lenne autó nélkül.)))
    Kató

Ide írja hozzászólását

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s